friss a hírbehozó blogon

Nincs megjeleníthető elem




Az újságíró és a blogok

2005.07.02. 20:03 hírbehozó

Nem - ha a kérdés a magyar újságírótársadalomra vonatkozik, úgy általában. De vegyünk egy sokkal meggyőzőbb mintát, mondjuk az amerikai újságírótársadalmat. Az Euro RSCG Magnet a Columbia Egyetemmel közösen végzett felmérést a témában. Az adatok szerint minden második újságíró rendszeresen olvas webnaplókat, és 28 százalék napi szinten követi a blogszféra történéseit.

A teljes lakossággal összehasonlítva - a Pew adatai alapján - az amerikai társadalomnak mindössze 5 százaléka olvas rendszeresen internetes naplókat. Ez egyben azt is jelenti, hogy az amerikai újságírók igencsak felülreprezentáltak az ottani blogszférában.  Az Euro RSCG Magnet vezérigazgatója, Aaron Kwittken szerint ez egyben azt is jelenti, hogy a blogokban roppant nagy lehetőség rejtőzik, márcsak azzal is, hogy képesek befolyásolni a befolyásolókat, vagyis az újságírókat.

A kutatás szerint azon újságírók, akik használják a blogokat, 70%-ban munkájukkal kapcsolatban látogatják a webnaplókat. A bloghasználó zsurnaliszták többsége (53%) azt mondta, azért nézegeti a blogokat, hogy témát találjon. A másik igen fontos szempont - a blogolvasó újságírók 43%-ánál - a kutatás (researching), tények társítása (referencing facts). De 36 százalékuk azt állította, a blogok segítségével szokott forrásokat keresni (finding sources) anyagához.

Összességében az újságírók harmada állította: a blogokat arra is használja, hogy feltárja a rendkívüli híreket (breaking news) vagy a botrányokat. A Columbia Egyetem professzora, Steven S. Ross is úgy látja: ahogy a blogok egyre népszerűbbek, jobb minőségűek és nagyobb a befolyásuk, az újságírónak már szinte kötelező integrálni munkájukba a webnaplók nézegetését. Elsősorban a technológiai újságírókra igaz ez.

Hangsúlyozni kell azonban, hogy a megkérdezett újságíróknak mindössze 1 százaléka mondta azt, hoyg szerinte a blogok hiteles információforrások. De úgy látszik, azért ez nem tántorítja el az ottani hírlapírókat attól, hogy rendszeresen rákattintsanak a "hiteltelen" webnaplókra.

Még egy érdekes adatot említenék meg. A felmérés szerint 2003-ban az amerikai újságíróknak csak 59 százaléka állította, hogy kínosan ügyel az infók leellenőrzésére (fact-checking), addig 2005-ben már 93 százalék mondta ugyanezt. Az impozáns változás valószínűleg az utóbbi időben azzal van összefüggésben, hoyg az utóbbi időben igen gyakran kérdőjelezték meg a média tájékoztatásának hitelességét.

komment Címkék: az olvasó agya

Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!
Creative Commons License
süti beállítások módosítása