
Primitív, ortomba és ráadásul veszélyes reklámkampányt indított a GTSDatanet. Mindenki láthatta már a
magát felakasztó
vagy mélybe vető malacperselyt. Hiába hangsúlyozza százhúszezer
tanulmány, hogy az öngyilkosság - akár ilyetén - bemutatása is
öngyilkossági hullámhoz vezethet, ez a sajtó egy részét és - úgy tűnik
- bizonyos cégeket egyáltalán nem izgat. Nemrégiben láttam az egyik
magyar napilapban egy házról leugrott öngyilkos férfi képét. Ott feküdt,
szétloccsanva az aszfalton. Ha már az ENSZ vagy más, európai ajánlások
nem jutnak el egyes újságírók, píárguruk kezébe, akkor legalább olvassák el az
AAS ajánlását arról, hogy az öngyilkosságot miként szabadna kezelni a médiában.
Álságos és gerinctelen hozzáállás azzal védekezni, hogy "én ugyan
senkit nem bíztattam öngyilokra", mikor pontosan tudható, hogy a
médiában nem kellő hozzáértéssel bemutatott öngyilkossági eset újabb,
hasonló eseteket vonz maga után. Az öngyilkosság előtt álló ember,
pedig nem ura teljesen önmagának. Beszűkült tudatállapotban, mély
depresszióban pedig - bármilyen banálisan is hangzik -
egy malacperselyes minta is végzetes lehet. Tessék felhívni egy megyei
rendőrfőkapitányságot vagy egy pszichiátert, és ő el fogja magyarázni,
ha esetleg nekem nem hinnének. Szégyen, hogy egyeseknek semmi sem drága
- ráadásul egy olyan országban, mely a világ élvonalába tartozik az
öngyilkosságokat tekintve. Shame.
Help the media prevent copycat suicides
Covering Teen Suicide: One Paper's Decision
Az öngyilkosság lélek- és erkölcstani szempontból
A magyarországi öngyilkossági szcéna múltja és jelene
Az öngyilkosság alakulása Magyarország községeiben