Amíg idehaza nagyjából két trendi álláspontot szokás hangoztatni a
blogszféra kapcsán ("ez mindigis a tech-savvy réteg magánügye lesz", "a
blog lejárt lemez"), addig tőlünk nyugatra egyre több kutatás célozza a
blogger- és blogolvasó társadalmat. Az egyik utóbbi felmérés éppen a
blogszféra vásárlókedvét mérte fel.
Az augusztus első felében publikált adatok szerint 2005 első
negyedévében az amerikai netezők 30 százaléka látogatott el
blogoldalra. Ez körülbelül 50 millió felhasználót jelent. A Comscore
értékelése szerint ez 45 százalékkal több, mint 2004 azonos
időszakában. A kutatás szerint a bloggerek nem csak többet neteznek,
mint az átlag online felhasználó, de jóval (77%-kal) több weboldalt
is látogatnak. Ami piaci szempontból ennél is fontosabb, hogy egy blogolvasó átlagosan többet költ a neten, mint az átlag.
Mindezekkel kapcsolatban két dolgot mindenképpen meg kell jegyezni. Az
egyik, hogy nem azért neteznek többet bizonyos emberek, mert blogokat
is olvasnak. Hanem pont fordítva:
akik sokat lógnak a hálón, azoknak
nagyobb az esélyük arra, hogy blogokba is belebotoljanak. Másrészt
pedig nem azért költenek többet a júzerek, mert blogokat olvasnak,
hanem: a sokat netező csoport általában magasabban
kvalifikált, eleve számítógépes munkát végez, jobban eligazodik az
online vásárlás-online fizetés dolgokkal, mint a keveset,
alkalomszerűen netező
csoport. A fent ismertetett kutatás a blogszféra misztifikálására jó,
ami viszont nem jó.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!