Mi valahogy kimaradtunk ebből a csengőhanglázból, mely végigsöpör a
világ mobiltelefonnal jól felszerelt felén. Amíg mi ott tartunk,
hogy nem tudjuk felfogni és értelmesen magyarázni a ringtone-őrületet,
addig sorra jelennek meg az irreálisan sok pénzért csengőhangot kínáló
cégek - már idehaza is.
Az M:Metrics
nem volt rest, és felmérte a piacot. A kutatás eredményei igen
meglepőek: jelentős különbség mutatkozik a nők és férfiak között
csengőhang-letöltés tekintetében. Merthogy a férfiak általában minden
mobilos ketyerében felülreprezentáltak, kivétel: a csengőhangok. Az
amerikai mérés szerint a csengőhangot letöltő mobilelőfizetők vékony
többsége nő (52,6%).
Ennél minket még jobban felcsigázott a zenei műfajok és a nemek
problematikája. A felmérés szerint a nők sokkal valószínűbben töltenek
le popdalokat, míg a férfiak sokkal valószínűbben töltenek le
hardrock-nótákat telefonjaikra. Nemtől függetlenül a legnépszerűbb
műfaj (20%) még mindig a hip-hop. Az összesített versenyben a rock a
második, a pop a harmadik, a tv/film/játék-zene pedig csak a negyedik.
Személyes tapasztalataink alapján mindehhez csak annyit tennénk hozzá,
hogy a ringtone-generáció jelentős részét egyáltalán nem érdekli, hogy
csengőhangja mennyire zavaró, fülsüketítő. És az is eléggé érthetetlen,
hogy mi a jó abban, ha naponta 300-szor hallgatja meg valaki a Polip
főcímzenéjét, a Lambada kezdő akkordjait vagy DJ Tiesto
metronómzenéjét. (Nem a levegőbe beszélünk, valós tapasztalatokat írunk
le. Mondjuk az egész nap 3D-s szemüvegben pörgő kolléganőt tegyük egy másik polcra. Kíméletből. )
Egyébként ma már ott tartunk, hogy a Guns'n'Roses egyes számai egyes
telefonszámokhoz rendelhetők. Így ha a mama hív, akkor az Ain't It Fun
szólal meg, ha a szerető, akkor You Ain't The First, ha meg a feleség,
akkor a Used To Love Her. A főnöknek meg marad a Get In The Ring vagy az Anything Goes. Kiszínezett kapcsolatrendszerek.
Mindamellett - a kőkorszakinak számító egyszerű telefonálást nem
számítva - a legtöbben még mindig sms-küldésre használják mobiljukat.
Az amerikaiaknál ezt követi a hír- és információfogyasztás, emailezés,
fotóküldés, a mobil instant messenger, és csak a hatodik helyen áll a
csengőhangletöltés. Az utolsó helyezett az utóbbi évek nagy buktája: a
játékletöltés mobilra. Reliable.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!