friss a hírbehozó blogon

Nincs megjeleníthető elem




Celebhatározó, belülről

2005.12.15. 19:14 hírbehozó

Amikor arról írunk félig értelmes bejegyzéseket, hogy a felnőttkorba lépő internet (a.k.a. web 2.0) milyen új szolgáltatások jelennek meg, általába nemzetközi példákat veszünk alapul. Ezen módosított egy nagyon picit az IndexVelvet Celebhatározója, vagyis a HCI. Mikor először nézegettük ezt a csinos kis játékszert, elmerengtünk azon, hogy az ilyen jellegű toplistázó és adatlapozó, olvasóaktivizáló rendszert akár politikai vagy sport témában is le lehetne gyártani. (Hogyan működik a Celebhatározó?)

A HCI kiötlője az Index főszerkesztő-helyettese. Beszélgettünk vele röviden. Zappe Gábor azt mondja, gondolkodnak rajta, hogy más rovatra is ráhúzzanak egy ilyen határozós-adatbázisos cuccot, "csak óriási meló, így is benne van 550 ember, 12000 cikk és persze kép. Ezeket összeszedni iszonyatos meló." Persze, sejthetjük, hogy a HCI automatizmusa csak onnantól működik, hogy megcsinálták a celebek adatlapjait, és az újságírókat rászoktatják arra, hogy aktuális celebes cikküket bekössék az adatbázisba.

Az is érdekelt minket, hogy az adatbázist kizárólag az olvasóknak készítették-e, avagy a Velvet újságírói  rásandítanak-e, mikor "jól pörgő" cikket kellene írniuk. Zappe szerint persze, hogy érdekes újságírói oldalról is a HCI, de nem használják zsinórmértékként. "Viszont a mozgása és a változása elég pontos képet ad a magyar showbizről, ami fontos informació, szerintem nem csak nekünk, hanem a showbiz dönteshozóinak, és maguknak az érintetteknek is." 

Próbáltuk faggatni a főszerkhelyettest, akarnak-e kezdeni még valamit ezzel a projekttel vagy lezártnak tekintik a témát. "Még rengeteg dolgot ki lehet és ki is fogunk hozni belőle, de ez nyilván titok, ahogy az egész előkeszítését, megcsinálását sem vertük nagy dobra. Ami elmondható, a kvíz lesz az első, amit fejleszteni fogunk, és persze folyamatosan bővítjük az adatbázist, szerintem elég gyorsan el fogja érni az 1000 szereplőt."

Itt egy pillanatra elakadtunk. Miért fontos annyira az adatlapokhoz rendelt kvíz? Aztán jött a kézenfekvő és érthető válasz: "azért fontos, mert érdekes dolgok vannak benne, szerintünk vicces, és az olvasó kattint rá, és erre lehet szervezni nyereményeket is, ami meg olvasókat hoz majd..." Jó, végülis érthető: egyrészt olvasottságot generál, másrészt potenciális hirdetői mező.

Ha a HCI adatlapjait nézzük, és valami hülyeséget olvasunk, például, hogy Görög Zita 130 cm, elméletben írhatunk a Velvetnek, hogy ha lehet csajok, javítsátok már ki. És ugyanitt fel is jelenthetjük, ha nagybevásárlás közben például G.Z.-vel hozna minket össze a sors. Oké, de egy kicsit azért szkeptikusak voltunk: használják-e ezeket az opciókat az olvasók? Zappe szerint használják. "A feljelentőre például ötször annyi érkezik, mint a HCI előtt. Rengeteg korrekció érkezett, előfordult, hogy valakit 15 kilóval nehezebbre becsültünk a súlyánál, előfordult, hogy reklamált valaki, hogy miért nincs benne, és az olvasóktól is rengeteg igény érkezett, tök jogosan reklamálták pl. Lukács Lászlót, a Tankcsapda főnökét, és még egy csomó celebet, akiket apránként szépen bepótolunk, feltöltünk."

Azért nyilván a celebek sem örülnek feltétlenül, ha bekerülnek egy ilyen adatbázisba. Például kiderülhet, hogy nem is olyan felkapottak, mint azt hiszik magukról. Vagy hogy éppenséggel kifejezetten ismeretlenek az emberek számára. A főszerkhelyettes szerint volt már rá példa, hogy valaki jelentkezett náluk, hogy vegyék őtet ki a HCI-ből, "de nem vettük ki, mert csak jogtiszta, azaz a birtokunkban lévő és mindenki által hozzáférhető, nyilvános tartalmakat használtunk fel." Vajon ki lehetett ez? Tippelni sem merünk.

A HCI szerintünk kiváló példája annak, hogy miként lehet lefutott (archívumban alvó) tartalmakat újrahasznosítani, úgy hogy ráadásul az olvasó ingerlámpája is felvillanjon. Végülis az Index nem csinált mást, mint összegyűjtötte egy adott celebről a náluk megjelent tartalmakat, és bevonta az olvasókat az értékelésbe. Végülis az ilyen fejlesztésekkel nem tud versenyezni a régi média (a napilap, a tévé vagy a rádió), de még a blogoszféra se nagyon. Na ez az.


komment Címkék: webkettes gyár

Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!
Creative Commons License
süti beállítások módosítása