Cavintonnak teljesen igaza van, mikor számonkéri a blogteren azokat a címadásokat és kiemeléseket, amiket a kapu/hírkereső oldalakon megjelentek. Ugyanakkor érthető az a valószínű szándék, hogy minél többen klikkeljenek át egy ilyen kampány során. És nyilván egyfajta médiahackként is felfogható ez az egész.
Korábban már többször is írtunk (A Hírkereső-csapda 1, 2, 3) arról, hogy a Hírkereső egy teljesen új, vadabb, hatásvadászabb címadási gyakorlatot honosított meg a magyar online médiában. Nem a Hírkereső tehet róla. Ez, hogy úgy mondjuk, természetes velejárója a címeket listázó metahírportálok megjelenésének. (A Yahoo-nál ugyanez van. Tessék megnézni a MostViewed News rovatot. És vessünk egy pillantást a Hírkereső top50 hírére.)
Az adott ügy kapcsán azonban felhívnánk a figyelmet arra, hogy a bloggerek egy része is ráállt erre a turbózott címadási technikára. Sokszor köszönőviszonyban sincs egy blogbejegyzés címe (címkéje) magával a blogbejegyzéssel. Számos példát tudnánk említeni. Talán az utóbbi idők legemlékezetsebbje ez a post volt.
A post szerzője pénteken még tényként állította, hogy magyar lesz a Bond-lány. A kérdőjelet csak utólag tette bele a címbe és a szövegrészbe. Bár erre a postra válaszként született egy válaszpost itt, a bloggerek döntő többsége mégis csak az eredeti kacsát olvasta.
Ez a jelenség is jól rámutat arra, hogy bár a blogoszférában nagyon gyorsan terjedhetnek el álhírek, ugyanilyen gyorsan terjedhetnek az álhíreket kiigazító írások is. Azzal együtt, hogy az olvasók általába felülnek a hájpolt címadásoknak, és ez is marad meg az emlékezetükben. Jól tudjuk, így működnek például a politikai lejárató kampányok. Hogy vadak legyünk: a hírbehozás (sic!!!) a lényeg, nem a hír valóságtartalma.
Vegyük észre, hogy önmagában nem a hájpolt címadásokkal van a baj, hanem azzal, ha a hájpolt címre kattintva nem kapunk hiteles tartalmat. A Hírszerző például élen jár a hájp címadásban, maguk a cikkek viszont általában már mellőzik a szenzációhajhászást. A cím jelen pillanatban kizárólag arra való, hogy eladjuk vele a tartalmat. (Miért, régen máshogy volt?) Kérdés, hogy ennek a tartalomnak van-e értéke. Ha van, megbocsátunk a címadásért, ha nincs, felháborodunk.
A blogoszféra akkor működik jól, ha az adott hírek, híresztelések témát szolgáltatnak, és a blogokon megindul a párbeszéd egy adott történésről. Ahogy a Yahoo egyik vezetője ma reggel mondta a CNN-en: az igény szerinti (on-demand) hírfogyasztásnál már csak egy fontosabb dolog van: "get involved".
A hírek megrágásában való részvétel pedig egyértelműen a blogoszféra terepe. Csak a bloggerek elszántságán múlik, hogy a valóság ne legyen egyenlő egy hájpolt címadással. Be kell szállni, írni kell, utánanézni, megint írni, vitatkozni, újra és újra. Get involved right now!
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!