1996. "Az összlétszám meghaladja az ideális kétszázezer főt."
1997. "Az óbudai lakosok esti nyugalmát zavaró hangos zene miatt Tarlós István polgármester cselekedni kényszerül."
1998. "A cudar fiatalok felborítanak valakit a vécével együtt."
1999. "Állítólag valaki banánhéjból, filctollal karszalagot hamisított magának."
Kattintgatok az Indexen, a Sziget-történelemben. Haladunk vissza az
időben, mikor még jó volt a Sziget. Mikor még nem szorult ki mindenki,
aki ott akart lenni, s mikor még nem az zökkentett ki egy koncert
mámorából, hogy jólszituált menedzserek frissen vásárolt enerdzsi
farmerben és kúl vagyok-pólóban fotózzák a félmilliós mobiltelefonjaikkal a felső-középosztályból egy percre kiszakadó, földön
hempergő pszeudopánkokat. Részemről a Sziget-történelemnek három
szakasza van. A 94-95-ös évek, majd később, a nagy szerelemmel
átitatott 96-98-as időszak, és a napijegyezéses korszak nyitánya:
valamikor a 2000-es évek elején.
Persze, nincs mit azon sírni, hogy tizenizé év alatt én is, meg a
körülöttem lévők is változtak eleget, akárcsak a Sziget. Meg nyilván minden
emlékkép valójában önbecsapás. Az idealizált múlt, amikor még nem a
francia és német középosztály csemetéi vélt konzumerigényeinek
kielégítéséről szólt (900 forintos "dán hotdog" és a bándzsidzsámping generáció), amikor még nem voltak sátrak a kisszínpadok
felett, amikor bazmeg egyszerűen jó volt ott lenni. Kurvára olyan volt,
mintha jó lenne. Ja, és persze akkor nyilván az volt az alap, hogy ez
így lesz majd minden évben. Hogy a történelem lezárult, nincs változás,
nincs torzulás. Jövőre ugyanitt, ugyanezzel a sátorral, ugyenezzel a
szerelemmel.
A jelzett 1996-98-as időszakban éreztem a legrövidebbnek a Sziget egy
hetét. Valahogy folyamatos menetelésben voltunk. Mindig történt valami,
és hétvége magasságában már tudat alatt mindenki visszaszámolt. Már
csak 54 óra... már csak tizenkettő... Emlékezzünk csak. Mobiltelefon nem volt. Még a találkahelyek éveiben
jártunk, mikor egy sör valahogy mindenkivel lecsúszott, és fél-egy óra
várakozás bármikor belefért.
Hogy jutottunk el odáig, hogy szinte minden kikopott a Szigetből,
amiért szerethető volt? Főként mintha a közönség cserélődött volna. Nem tudom, biztos annyira nem volt érdekes
senkinek ez az egész. Beletörődtünk abba, hogy az "élet megy tovább" és
kurvára nem rajtunk múlik, hogy mi lesz jövőre és azután. Ja, lehet
hogy nem is rólunk szólt, csak jó volt elhinni egy-két évig.
Tegnap idén már másodjára voltam a Szigeten: tökéletesen ufónak éreztem
magam. Mintha a tavalyi kihagyott év óta vezényszóra cserélődött volna
ki a közönség. Nem az ismerős arcokat hiányolom, hanem a többieket,
akiket sosem ismertem, de valahogy mindig mintha ott lettek volna a
főutakon, a színpadoknál, a padoknál, a füvön, a parton, a bódé
oldalánál ücsörögve. Olyanok voltak mint én vagy azok, akiket ismerek.
Nem leszek ennél is patetikusabb, mindenesetre rossz volt tegnap
ugyanott lenni.
Kibaszottul nehéz volt egy pillanatra felfogni, hogy
azok az évek végérvényesen és kibaszottul sunyin véget értek. Van még
egy-két fotó valahol. Majd előkeresem, hogy biccenthessek, mint egy reklámfilmben a hülye köcsög: azok voltak ám... Nyálas, undorító és álságos dolog az
emlékezés... Mi az evolúciós hozadéka? Persze hogy semmi. Csak azért
vagyunk képesek emlékezni, hogy sose érezzük otthon magunkat ebben a
kibaszott világban. Hogy mindennel, ami épp most van, csak a baj
legyen.
Hallgass.
(fotók: index)