Kelet-európaiként
és magyarként egyaránt meglepő, hogy Antall Nimród filmjét mennyire
kiemelt érdeklődéssel kezeli a külföldi média és közvélemény. Ha jó
kortárs filmrendezőket és filmeket kellene sorolni, előbb jutna eszembe
Török Ferenc (Moszkva tér, Szezon), Mundruczó Kornél (Nincsen nekem
vágyam semmi, Szép napok), Fliegauf Benedek (Rengeteg, Dealer) vagy
Bodó Viktor (Citromfej).
De ezek a filmek nyilván többségükben nekünk, magyaroknak,
kelet-európaiaknak készültek, illetve számunkra érthetőek, élvezhetőek
inkább. Antall Kontrollja viszont már témájában is több mint érdekes
lehet a külföldi néző számára (is). Az egyik amerikai filmes portál,
mely interjút is közöl a fiatal magyar rendezővel, stylish-nak, illetve pörgőnek nevezi a mozit, mely "a bizarr budapesti metróban játszódik."
Az amerikai interjúban előtérbe kerül, hogy Antall az USA-ban nőtt fel,
és nyilván ennek is betudható, hogy érti a tengerentúliak nyelvét (is).
A rendező éppen arról beszél, hogy mikor először látta meg a budapesti
metrót, és az ott működő ellenőröket
- nos, finoman szólva furcsának találta. Mi érdekli még az amerikai
újságírót? Például, hogy azok a magyar ellenőrök tényleg ilyenek, így
néznek ki? Antall erre úgy felel, hogy azért egy kicsit mindent
lepukkantabbra festettek, mint amilyen a valóságban.
Az interjú további részében előkerül az, ami a filmet igazán érdekessé
teszi: hogy sikerült elérni a metróban való forgatást, merthogy az
újságíró más filmre nem emlékszik, amit a föld alatti rendszerben
filmeztek volna. Aztán egy kis szövegelés arról, hogy a BKV mennyire félt attól, hogy rossz színben tűnnek fel a filmben, meg még egy csomó minden. Angolul tudóknak itten az egész.
Szóval azért érdekes, hogy olyat tudott ez a film, amit a kortársakéi
nem. És igazán nem látom a hatalmas különbséget. Szerencse és jó
témaválasztás? Passz.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!