
A blog kifejezést sokan sokféleképpen értelmezik, ám bizonyos formai elemek általában mindig ugyanazok. A blog legfontosabb jellemzője, hogy naplószerű bejegyzésekből áll, ami annyit jelent, hogy általában a weboldal közepén egy hasábban egymás után időrendben következnek az írások/fotók, melyeket a keletkezés időpontjával is ellátnak. Miért kell az ilyen weboldalakat külön névvel illetni? Mert ez egy olyan mágikus formula, mely forradalmasította az internetes publikálást. Mivel a bejegyzések egymásutánban, automatikusan kerülnek ki az oldalra, így a sorrendiséget nem kell szerkeszteni. Portált szerkeszteni viszonylag kevés ember tud, blogot írni viszont szinte mindenki.
Különbség van a tartalomban is. A blogoknak ugyanis fontos alaptulajdonsága, hogy nem igazodnak a hagyományos vagy online újságírás írott vagy íratlan szabályaihoz. A fogalmazás, témafeldolgozás gyakorta személyes vagy szókimondó, reflektáló jellegű. Ha egy pillantást veszünk mondjuk a BBC News saját blogjaira és ezeket összevetjük a BBC News cikkeivel, híreivel, megértjük, hogy a blog valójában egy "offrecord", félinformális tartalom, mely sok esetben a hagyományos cikkeknél, publikációknál kötetlenebb, életszerűbb, közelebb áll a mindennapi gondolkodásmódhoz, szóhasználathoz, tapasztalatokhoz. Valószínűleg ettől népszerűek a webnaplók, amiket hívjunk csak nyugodtan weboldalaknak. Az elnevezés mellékes.
Ha jobban meg akarjuk érteni, mi is az igazi különbség az újságírói és a blogger-magatartás között, olvassuk el, miért hozott a Los Angeles Times blogolási szabályzatot újságírói számára.