friss a hírbehozó blogon

Nincs megjeleníthető elem




A multimédiás hírek felé

2005.08.29. 06:37 hírbehozó

Volt néhány kérdésünk az origóval kapcsolatban, gondoltuk fel is teszünk közülük néhányat a legilletékesebbnek, a portál főszerkesztőjének. Weyer Balázzsal az origó színéről, szagáról, a multimédiás tartalmakról, a legális letöltésről és a véleményműfaj negligálásáról is beszélgettünk. Nem mondom, olvasni kicsit hosszú, de azért ritkaságnak számító alkalom...
 
- Voltak akik azt várták, hogy amikor a Matávból Magyar Telekom lett, az origo is vált a rózsaszín-szürke színvilágra. Mennyiben érintik az origót a telekomos változások?
- Akik ezt várták, alulbecsülték a cégcsoport realitásérzékét és versenytudatosságát. Az origót elsősorban azáltal érinti a márkaváltás, hogy azzal egyidőben elindult a t-online.hu portál, amely jelentős részben az origo hét éves története során felhalmozott tudásra, kapcsolatrendszerre és know-how-ra alapozva jött létre és ebben számos origós szakelem is közreműködött.

- Bár ebből nem tudtuk meg, mi a cég "realitásérzéke", "versenytudatossága"... Olvasói oldalról úgy tűnik, mintha a hírszolgaltatás felől inkább az "egyéb" szolgáltatások felé lépett volna el az origo. Gondolok itt a Tékára vagy a Zeneáruházra...
- Ebben van igazság és nem is véletlen: tudatos fejlesztés eredménye. Az a meggyőződésünk, hogy ez a lába a magyarországi tartalomszolgáltatásoknak még hiányzik, márpedig középtávon ezek lesznek a növekedés motorjai. A t-online.hu indításával azonban ezek a szolgáltatások ott már masszívabban tudnak megjelenni, ami lehetőséget teremt az origo arculatának egységesen tartására. Visszatérve a realitásérzékre és a versenytudatosságra: médiaterméknél a márkaváltás sokkal kockázatosabb ügy, hiszen ott a márka nem kis részben maga a termék, így a márkaváltás egy olyan éles versenypiacon, mint az origóé, ésszerűtlen kockázatot jelenthetett volna (bár komolyan szóba sem került).

- Nekem tetszett volna a rózsaszín címlap, viszont az albumonkénti több mint 3000 forintot, dalonkénti 350 forintot sokallom, és gondolom nem vagyok egyedül. A Téka meg videóstreameket ajánl, de ki néz végig egy filmet egy kis ablakon át, a monitor előtt? Ha jól értem, amit mondasz, az origo hírszolgaltatása igazából a multimédiás tartalmakhoz kezd igazodni, merthogy onnan jön a pénz. A bannerhirdetéses, oldalletöltéses gondolkodásnak lealdozóban van?
- Félreértettél, de megpróbálom elmagyarázni. Az origo hírszolgáltatása, amely sosem volt tisztán csak az - gondolj a Freemailre, a fórumokra, a chatre -  nem gyengül, sőt, továbbra is nagyon fontosnak tartjuk. Továbbra is elsősorban az úgynevezett szerkesztett tartalmak vezérlik a hirdetési bevételt. A banner továbbra is az egyik legfontosabb hirdetési forma, de a hirdetők egyre gyakrabban keresnek különleges megoldásokat. A hírszolgáltatást próbáljuk kiegészíteni multimédiás elemekkel (meccstudósításhoz gólösszefoglaló, koncertajánlathoz videóklip), egyszerűen azért, mert a technológia ma már lehetővé teszi és az olvasóknak jó. Ennek azonban a fizetős szolgáltatások indításához csak annyi köze van, hogy azok is multimédia-alapúak és szélessávú hozzáférést igényelnek, így ezeknél is a szélessáv elterjedése hozta el azt a momentumot, amikor érdemes volt bevezetni őket. A zeneáruház vagy a filmek árazását elsősorban a jogtulajdonosoknak és a közös jogkezelőknek fizetendő díjak mozgatják, itt nincs nagy mozgásterünk, de számítunk rá, hogy az árak lejjebb is fognak menni és átalánydíjas megoldások is elképzelhetők középtávon. Ennek ellenére szerintem amíg olcsóbb egy album itt mint a lemezboltban - márpedig az -, addig nem értem, hogy miért kellene drágának titulálnunk.

- Talán azért, mert akkor sokan maradnak a BitTorentnél vagy a DC++-nál, és nem lesz olyan vonzó a legális letöltés. A másik dolog, ami legalábbis nekem eszembe jut az origóról, hogy kényesen kerüli a vélemények megjelenítését. Nincs publicisztika rovat, a riportok is megmaradnak inkább a tudósítások szintjén. Ez így marad a jövőben is?
- Az ingyenességgel valóban nehéz árversenybe szállni, de azért az internetezők egy jelentős hányadának számít a legalitás és nincsenek a technikai tudatosságnak azon a fokán, hogy ezeket a klienseket használják. Ennyi erővel az Adidas-bolt is bezárhatna, hiszen a kínai piacon kiváló hamis Adidasokat lehet kapni.
Az origo valóban kerüli az újságírói véleményműfajokat. Ennek két oka van: az egyik, hogy nagyon vigyázunk az elfogulatlanságra, amit az ilyen műfajok a percepció szintjén képesek rombolni, másrészt már az induláskor azt tartottuk, hogy az internet abban is különbözik a nyomtatott sajtótól, hogy itt technikailag lehetséges, hogy bárki elmondja a véleményét, így nincs szükség hivatásos megmondóemberekre (amilyenek egyébként az induláskori csapatból részben mi is voltunk valamikor).

- A BitTorent-Adidas párhuzam azért kicsit sántít szerintem. A BitTorenten pont ugyanazt a fájlt kapom meg ingyen, amit ti pénzert árultok, míg a kínain nem ugyanazt a cipőt kapom meg, mint a szakboltban. Oké, tehát az origo nem fog belefolyni a vélemenyformálásba, viszont te például kivétel vagy. A tilosos szereplésedre gondolok...
- Azért az átlagfelhasználó számára jár minőségi előnnyel a legális letöltés használata. Garantált a minőség (bitsűrűség), könnyebben megtalálja, nem kell sorban állni, és a tagek is biztosan jól vannak kitöltve, biztosan nem vírusos, stb. Ennél nem feltétlenül nagyobb a különbség az esetleg ugyanúgy Kínában gyártott valódi és a hamis sportcipő között. A saját szereplésem a Tilos Rádióban semmilyen viszonyban nincs az origóval, bár ott sem szoktam politikai véleményt kifejteni.

- Többször írtam már az origo tartalomkezeléséről is, így például arról, hogy eseteként az Itthon rovatotok vezető anyagainak jelentős része a Népszabadságból átvett anyagokból áll. Van valamilyen megállapodásotok velük?
- Nincsen. Sosem veszünk át teljes anyagot, többnyire összefoglaljuk a tartalmát és többször is megemlítjük benne a forrást. Naponta legfeljebb három cikkel tesszük ezt, ami elenyésző része a napi hírtermésünknek és általában a kora reggeli órákban, a napi hírfolyam beindulása előtt történik ez. Nem látom be, hogy ez mennyiben eltérő mondjuk egy rádióban vagy egy reggeli tévéműsorban elhangzó napi lapszemlétől. Akikkel megállapodásunk van, azoktól teljes anyagot is átveszünk, ha a megállapodás ezt lehetővé teszi. Az egyenleg egyébként számunkra negatív, tőlünk jóval több hírt vesznek át mások, mint amennyit mi másoktól, ráadásul a forrásmegjelelölés is többnyire elmarad.

- Erre egyszer még visszatérhetnénk, mert nekem rosszabbak a tapasztalataim - az origóval kapcsolatban is. Látom, elindult az rss-szolgáltatásotok, de blogtémában eddig semmi. Legutóbb a Portfólió indított blogszolgáltatást. Nálatok nincs beütemezve hasonló fejlesztés?
- Semmi érdekesről nem tudok ezzel kapcsolatban beszámolni. Nem kizárt, hogy lesz nálunk ilyen, de nincs további konkrétum.

- Kár. De azért nyilván vannak még terveitek a jövőre. Tényleg, hogy látod, hol fog tartani az origo, mondjuk 5 év múlva?
- Öt év múlva az origo olyan médiamárka lesz, amely több csatornán (web, tv, mobileszközök) keresztül nyújt médiatartalmat és közműjellegű szolgáltatásokat (levelezés, keresés, társkeresés, bankolás, ügyintézés). Hogy utóbbiak az origo márka alatt futnak majd vagy csak szorosan kötődnek hozzá, azt nem tudom megjósolni. Nem mintha a többire mérget lehetne venni, öt év túl hosszú idő egy olyan iparágban, amelynek az első fecskéi is tíz éve jelentek meg.

komment Címkék: exkluzív fícsör

Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!
Creative Commons License
süti beállítások módosítása