friss a hírbehozó blogon

Nincs megjeleníthető elem




A félrevitt online kultúra

2005.12.11. 14:05 hírbehozó

Mi az amerikai, angol vagy német megfelelője az Index.hu-nak? Általában ez az a kérdés, ami megvilágítja számunkra a problémát: a hazai új média kialakulásakor máshová kerültek a hangsúlyok, mint mondjuk tőlünk nyugatabbra, vagy akár sok más ká-európai országban.

Hajlamosak vagyunk egyetérteni azokkal, akik az Internettóhoz kötik a "félrevitt online kultúra" kialakulását. Sok évig idehaza az Internetto egyet jelentett magával az internettel. Kialakult az a képzet, hogy az internetes tartalomfogyasztás ugyanúgy épül fel, mint a hagyományos média, csak éppen sokszor szabadosabb és gyorsabban reagál a történésekre. Úgy tűnt itthon, hogy az online kultúra vezérhajója a Hírportál.

A "magyar internet" nem a Gutenberg-galaxis ellenében, hanem éppen abból, annak mintájára jött létre. Hogy így alakult, persze kevés volt az Internetto. Kellett hozzá később az Index, az Origo és mások előretörése is. A "félrevitt online kultúra" egy lufi, ami kipukkanásra vár.

A szerkesztett szöveges tartalomból csak fix pénzösszeget lehet kinyerni. Megjelentek a blogtartalmak, vannak és jönnek a közösségépítő online szolgáltatások, az olcsón előállított secondhand hírportálok, "hírügynökségek", a kevesebb pénzből, de nagyobb haszonnal üzemelő online tartalmak. Végre elkezdődhet a "magyar internet" rendszerváltozása. Talán. Talán nem.

Hajlamosak vagyunk részben egyetérteni azokkal is, akik szerint "ugyan mi értelme van egy Index-nagyságú szerkesztőséget fenntartani, ha van kellő blogger, akik legalább olyan színvonalú tartalmat hoznak létre? Ráadásul tök ingyen." Persze ez a vélemény csak részigazságot tartalmaz, de azért érezzük benne az igazság magját: a hírfeldolgozás, online hírszolgáltatás legalább részben alulról szerveződő blogközösségek fogják adni. Elvegyül a "profi" és drága tartalom az olcsó, "amatőr" vagy "félprofi" tartalommal. A tartalomfogyasztást nem a tartalom előállítására fordított összeg határozza meg. (A Hírkeresőben ugyanolyan vagy jobb olvasottságot érnek el azok a tartalmak, melyeket szinte ingyen állítanak elő, mint azok a tartalmak, melyeket jól fizetett újságírók hosszas munkával állítanak össze. A hirdetőt pedig utóbbi nem nagyon hatja meg.)

"You can spend a lot of money and reach nobody," Steve King of ZenithOptimedia told the Financial Times. "You need a dynamic research structure to reflect rapidly changing media consumption patterns, particularly among upscale and younger audiences."

Nyilván a jövőbe is egy Index-jellegű hírportálon fogunk körbenézni, ha azt akarjuk megtudni, mi történik idehaza és a világban. Persze ezzel sem ért egyet feltétlenül mindenki. Egyesek szerint a "félhivatalos" és a "hivatalos" tartalmak összeszervezésében van a megoldás: a Hírkereső-jellegű metahírportálok és egyéb tartalomgyűjtő szájtok megjelenése felváltja a hírportálok nyitólapjainak szerepét. (Persze az egész Web 2.0 köntösben jelenik majd meg.)

Ugyanők úgy látják, hogy az Indexre, az Origóra és a többiekre már ma is lehet úgy gondolni, mint akik csupán beszállítják az anyagokat a Hírkereső vagy a Hírstart gyűjtőoldalaira. Ezek a "beszállítók" pedig egyre nagyobb versenyhelyzetben vannak: bulvárosodó, kis látszámmal működő online "szerkesztőségek", bloggerek...

A Hírszerző.hu mintha egész máshogy látta volna a "magyar internet" helyzetét. Mikor elindultak, tudni lehetett, hisznek abban, hogy a "reliable online content" népszerű lehet itthon. Profi, és jól menő újságírókkal akartak egy picit unalmasnak tűnő, ám friss, és "független" hírportált csinálni. Értelmiségi köntös a híreken. Most pedig azt halljuk, hogy a Hírszerző tulajdonosa a jövő évben már minimum nullszaldót vár el, különben bezárja a boltot.

Vagyis egy évük maradt arra, hogy vergődjenek: több bulváros tartalmat? több saját információt? markánsabb publicisztikát? botrányt? Vajon mi termeli ki a szükséges pénzösszegeket? Ha Gavra, Varró, Virág vagy Király saját blogján vagy közös blogjukon írnák meg azt, amit ma a Hírszerzőn, azzal kevesebbek lennénk?

Tudjuk, abból nem lenne pénzük. Ami probléma. Megoldása kerestetik.

"Miért van az, hogy minél drágább egy játék, annál valószínűbb, hogy a gyerek a dobozával akar inkább játszani?" (via Hírszerző.hu)

[update1] Még vasárnap megkerestük a Hírszerző főszerkesztőjét. Seres László hétfőn reggel válaszolt, íme: "miután mailben az álláspontomat kérdeztétek egy olyan ügyről, amit kvázi tényként már prezentáltatok is a site-on, rám már csak az a hálátlan feladat hárul, hogy teljes mértékben cáfoljak egy álhírt. a hírszerző semmilyen ultimátumot nem kapott tulajdonosától. hosszú távú megtérülésben gondolkodnak, mi pedig velük együtt hosszú távú fennmaradásban. a helyzet az, hogy a júliusi indulás óta lapunk jól teljesített. minőségi újságírást produkálunk, és minden eddigi/jövőbeni személyi/strukturális változás ennek folytatását (sőt) szolgálja."


komment Címkék: filozomatika

Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!
Creative Commons License
süti beállítások módosítása