Szükség is lenne a kesztyű felvételére, mert az Origó is elindítja hamarosan saját blogszolgáltatását. A T-Online pedig elég nagy hal ahhoz, hogy felkapják a fejüket a stratégák azoknál a konkurens cégeknél is, melyek eddig lufinak, hájpolásnak gondolták a blogoszféra erősödéséről szóló kiáltványokat. Vegyük észre: rövid idő alatt szinte forradalmi hangulat alakult ki a magyar blogoszférában. Gondolunk itt elsősorban a gombamód szaporodó blogszlogáltatókra. (Na jó betudhatnánk egyszerű koincidenciának is, de nem.)
Igen, a forradalmi kifejezést használtuk. Hogyan máshogyan nevezhetnénk azt a rapid módon előállt környezetet, melyben a Freeblog mellé felzárkózott a Blogter, vérmes reményekkel megjelent a HotDog, update-el a Nol Blog, majd jött az origós hír, és most a Sztahanov-féle kezdemény. (És még nincs vége.)
Utóbbi kapcsán megkérdeztünk néhány, a magyar blogoszférát figyelemmel kísérő embert, mit gondolnak. Két dolgot emeltek ki: az egyik, hogy szerintük nem lehet nem látni, hogy a Sztahanov-féle kezdeményezés a Blogter tapasztalatait és fejlesztéseit lovagolja meg, másrészt egyértelműen az Indexszel hozzák kapcsolatba a magát amúgyis Index-közelinek tartó Sztahanovot. Ugyanők azt is megjegyzik, a Blog.hu egy szűz kezdeményezés, melynek se tapasztalata, se megfelelő szakmai felkészültsége, se elegendő erőforrása nincs.
Számunkra úgy tűnik, a Blog.hu kicsit gyengébb háttérrel csatlakozik a forradalom irányítói közé, mint tőkeerősebb ellenfelei. Másrészt pedig nagyon új dolgokat nem fog tudni adni a bloggereknek. Egy átlag blogger igényeit már a freeblog is nagyrészt kielégítette (lehet írni), a Blogter pedig a közösségépítés terén lehet szívügye a bloggerek egy részének (lehet haverkodni).
Az origóra érdemes úgy tekinteni, mint ami potenciálisan rengeteg ember el tud érni. És emiatt popularizálhatja a magyar blogoszférát. (A Blogger.com útjain?) És mi lesz a Blog.hu helye? Talányos. Lehet, hogy csak egy lelkes, de fegyvertelen és szövetségesek nélküli forradalmár áll be a sorba? Sztahanov egyből reklámokat ígér a blogokra: talán azt gondolja, hogy feles bannerekből fog meggazdagodni, melyeket ráadásul - hirdetői szempontból - meglehetősen rázós tartalmakon kíván elhelyezni? És mi menti meg attól, hogy ne "mr. A 2"-ként gondoljunk rá fél év múlva? Szép, szenvedélyes idealizmus. Kihűlt hely nélkül.
"The universe may have a purpose, but nothing we know suggests that, if so, this purpose has any similarity to ours." (B.R.)