Ez persze tök jó addig a pontig, amíg a fogyasztó nem kapja magát azon, hogy egyszerűen unatkozik. Unatkozik, azért mert a javak többé nem elérhetetlen vágyálmok: elsősorban idő és spórolás kérdése minden. És ebben a lelki állapotban létezik egy pont, amikor feltolul a kérdés: miért nem vásárolok értelmesebben?
Nemrégiben, a zürichi Google központnál tett látogatás során dobtak hátba egy Google-pólóval. A reklámruhadarabot egy Okarma nevű cég gyártotta. Hogyhogy nem a Nike vagy a Fruit Of The Loom? Esetleg az American Apparel? - dünnyögtem magamban, miközben megklikkoltam az Okarma honlapját.
Az Okarma egy olyan cég, mely nem csak arra igyekszik büszke lenni, hogy termékeit környezetbarát módon állítja elő, hanem arra is, hogy nem kínai kisgyerekekkel varratja a pólókat, éhbérért. A "bio-degredable packiging" vagy a "transparent supply chain" annyira idegenül csengő kifejezések mifelénk, hogy az ember elsőre nem is érti, hogy egy cég hogyhogy nem titkolja inkább, milyen módszerekkel és üzleti modellben gyártja portékáit.
From seed to shop, our organic cotton is inspected, evaluated, labelled and stored with complete traceability and transparency of procedure, as we believe that establishing good supplier relations is of the utmost importance. We have committed to long-term partnerships with our farms, spinners and manufacturers, which we think creates security with the people we work with.Az Okarmához hasonló cégektől persze elsősorban nem azért vásárol az ember terméket, mert jó érzéssel tölti el, hogy vannak öntudatosabb, korrektebb cégek is a világon. Hanem azért, mert ő maga, fogyasztóként szeretne hinni abban, hogy a jók oldalán áll. Tett valamit a világbékéért és embertársaiért.
Mégha ez nincs is így, a magára unt fogyasztó igenis képes lehet arra az istentelen gondolatra, hogy picivel többet fizessen azért, hogy a kapitalizmusról néha levakaródjon egy-egy pillanatra a "vad" előtag.