Joggal merülhet fel az e-mailhasználókban, hogy miért kapnak annyi
kéretlen levelet (spamet) elektronikus postaládájukba. Kinek éri
meg mindez? Spamekkel ma már minden mailező találkozik - vannak akik
felismerik, és vannak akik nem annyira. Meglepő módon a spameket nem csak a
termékeiket minél olcsóbban, agresszívebben értékesíteni akaró cégek
éltetik. Bár az emberek többségét idegesítik a kéretlen e-mailek, sokan
közülük mégis bedőlnek, és várásolnak is a spamhirdetések alapján. A Radicati Group
mérése szerint az amerikai netezők 11 százaléka tartozik ebbe a körbe -
még akkor is, ha jelentős részüket becsapják, és a pénz elutalását
követően hiába várják a műpéniszt, potencianövelő szert, műanyag hamutálat vagy climaxkrémet.
Ennél is érdekesebb adat, hogy a netezők 39 százaléka - akár vásárlási szándék híján is - ráklikkel a
spamlevelekre, ami gyakorta egyet jelent számítógépes vírusok,
kémprogramok gépükre telepedésével. Így nem meglepő, hogy a spamre
klikkelők több mint fele (57%) mondta azt, hogy egyre több kéretlen
levelet kapnak. Nem csak a spamelés kifizetődő iparág - hála részben a
potenciális klikkelőknek -, de a spamek elhárítása is. Az IDC
adatai szerint míg két éve mindössze 200 millió dollárt költöttek az
amerikaiak antispam szolgáltatásokra, addig 2008-ban ez az érték
már megközelítheti a 2 milliárd dolláros összeget.
Szokás azt állítani, hogy a spamek elsősorban az angolul értő
e-mailezőket érintik, mivel a kéretlen levelek döntő többsége ezen a
nyelven íródik. Ez ellen az vethető fel, hogy a spamlevelek
tárgysorában gyakorta a cég neve és a vásárlásra való buzdítás a két
legfontosabb információ, melyet sok, angolul nem beszélő netező is
könnyedén dekódol, és sokan közülük klikkelnek is. Maximum utána
bosszankodnak egy kicsit. A spam vonzereje abban áll, hogy egy, az intim
szféránkban (levelezőrendszerünkben) megjelenő hirdetésformáról van szó,
mely eleve alkalmas lehet a bizalom felkeltésére. Arról nem is
beszélve, hogy a spamek gyakran olyan termékeket reklámoznak, melyek
az intim szféránkkal hozhatók összefüggésbe: a szexualitásra,
nemi betegségekre, félelmeinkre reflektáló kétes eredetű termékek adják
a kéretlen e-mailekkel terjesztett áruk jelentős részét.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!