Az online médiának többek közt az az előnye a hagyományossal szemben,
hogy gyorsabban képes reagálni a történésekre. Fontos tulajdonság ez,
főleg, ha arról van szó, hogy az olvasó arra vetemedik, hogy írjon a
"szerk"-nek. Nos, az olvasói levelek sokszor idegesítően ostoba
kérdésekből (is) állnak.
Ugyanakkor egy magára valamit is adó online szerkesztőség minden
olvasót - legyen szó akár a legelvetemültebb kérésről vagy felvetésről
- komolyan kell vennie. Valamint legjobb tudása szerint kell
válaszolnia az Olvasónak - akinek ír, és akiből él az egyszeri újságíró/szerkesztő.
Nos ebbe a problematikába próbáltunk mérőónt meríteni, mikor a nagyobb
magyar online szerkesztőségeket - álnéven - egy első pillantásra elég
bugyuta, de annál komolyabban vett kéréssel kerestük meg.
A vizsgálat tárgya:
- Reakcióidő. (Milyen gyorsan reagálnak az online szerkesztőségek egy olvasói megkeresésre?)
- Businesslike. (Hajlandóak komolyan venni egy elsőre bárgyúnak tűnő olvasói kérdést is? Avagy: modorskála.)
- Rugalmasság. (Miután nem tudja teljesíteni az olvasói kérést, ajánl-e egyéb megoldási javaslatokat?)
Olvasói levelünket minden szerkesztőségnek azonos időben (szept. 22,
este fél kilenc) küldtük meg. A levél tartalma a következő volt: "Tisztelt
szerkesztőség, valamikor régebben olvastam önöknél arról, hogy
Magyarországon tavaly (vagy talán már idén?) csökkent a bicikliküllők
értékesítése. Kérem, amennyiben tudnak, segítsenek megtalálni ezt a
cikket, vagy információkkal szolgálni a témában. Segítségüket előre is
köszönöm." Elküldtük, majd leültünk a mailbox elé, és vártunk.
Thu Sep 22 21:04:27
Messze a leggyorsabb válasz a Magyar Nemzet Online egyik
szerkesztőjétől érkezett. Az újságíró természetesen nem találta meg
archívumukban az általunk keresett sztorit, ám nagyon készségesen
beajánlotta nekünk az MNO egyik korábbi tartalmát, mely a biciklislétről
szól. Az újságíró a cikket a "küllő" és a "kerékpár" keresőszavakra
találta. Ez jól látszik a találati oldalon. Mivel mi nem említettük
levelünkben a "kerékpár" kifejezést, így meggyőződtünk róla, hogy
az újságíró foglalkozott a problémával: a szinonimákra is gondolt. És minket, érdeklődőket ez majdnem maximálisan kielégít.
Reakcióidő: 3/3; Businesslike: 3/2; Rugalmasság: 3/2
Fri Sep 23 07:41:30
Másnap reggel a hvg.hu szerkesztői is észrevették levelünket, és
válaszoltak is. Első körben jelezték, hogy nem találták a keresett
anyagot, majd kettő darab korábbi cikküket is bemásolták a
válaszlevélbe. Az egyik, egy 2002-es HVG-anyag a szuperbicajokról,
a másik egy 1997-es a bicikli történetéről szól. A reakció viszonylag
gyors. Úgy tűnt, rugalmasak is, és inkább komolyan vették levelünket,
mint
sem. Egyébként egyik anyag sem található meg a hvg.hu-n, csak a
laparchívumban, így még értékesebbnek tartottuk az exkluzív
válaszlevelet.
Reakcióidő: 3/3, Businesslike: 3/2; Rugalmasság: 3/3
Fri Sep 23 10:03:17
A harmadik válaszlevél 13 és fél órával levelünk elküldését követően
érkezett - az origótól. A válaszoló újságíró meglehetősen egyszerűen
elintézte megkeresésünket. Nem találtak ilyen cikket és viszlát. Nem
okoljuk ezért, viszont nem lettünk okosabbak, és közelebb sem kerültünk
a vágyott ismeretekhez.
Reakcióidő: 3/2; Businesslike: 3/2; Rugalmasság: 3/1
Fri Sep 23 15:09:50
Akkor még nem tudtuk, de közel egy nappal a levél elküldése után kapjuk
meg az utolsó válaszlevlelet. A Népszava Online munkatársa közölte
velünk, hogy utánanézett a keresett anyagnak, majd megállapította, hogy
nem írtak a bicikliküllőkről. Majd elköszön.
Reakcióidő:3/2; Businesslike: 3/2; Rugalmasság: 3/2,5
A fenti online médiumokról legalább elmondhatjuk, hogy válaszra
méltattak bennünket, egyszeri olvasókat .Sőt, hajlandóak voltak
utánanézni, vajon tudnak-e nekünk segíteni. Nézzük viszont, hogy kik
voltak azok, akik valószínűleg
egyszerűen behúzták a kukába az olvasói levelet: Index, Népszabadság
Online, Hírszerző. Pedig egyiküknél még küllő-témában is
találtunk anyagot.
Persze a fentiekből nem derülhet ki egyértelműen, hogy kinek
érdemes olvasói levelet írni egyáltalán. A magunk példája alapján
annyit állíthatunk csak: van különbség.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!