Veszettül érdekelt minket a Hírkereső-jelenség. Mindenekelőtt maga Mr.
Hírkereső, azaz Holló Gábor. Megbombáztuk néhány kérdéssel. Megtudtuk,
miért jött létre a Hírkereső, és hogy indul egy My Yahoo-jellegű
(?) szolgáltatásuk. Meg a többi.
- Honnan jött az ötlet?
- Amikor '99-ben elkezdtem netezni, és már 3-4 hírszájtot olvastam,
akkor elkezdett idegesíteni az a dolog, hogy mindegyik szájtot
egyesével meg kell nyitnom. Akkor még ugye modemes net volt és túl sok
időm ment el vele, ráadásul "hírfaló" vagyok, és ezt a tevékenységet
kb. 2 óránként műveltem. Tehát igazából magamnak és a hozzám
hasonlóknak csináltam [a Hírkeresőt].
- Azért elég jól profitáló
mániáid vannak. Meg azért ez ma már inkább üzleti vállalkozás-jelleget
öltött. Gondolok arra, hogy hirdetesek vannak az oldalon, és gondolom a
címlapra sem úgy kerülnek ki a hírdobozok, hogy valaki szól: szeretne
ott lenni.
- Jól mondod, ez egy vállalkozás, sőt, ez a munkám.
Egyébként közgázt végeztem, biztosítási matematikus vagyok. (Jól is
jönnek a matematikai ismeretek pl. a Hírkeresőnél.) Igen, vannak
hirdetési bevételeim, vannak fizetős hírdobozok, de a többség nem az,
főleg barterügyletek vagy még az sem.
- Igen. Annyit elárulhatunk, hogy
pl. a HH is kint van linkként valahol, és egy centet sem fizettünk
érte...
- ...Tudom, én raktam ki ;)
- ...ugyanakkor az a hír is járja, hogy
egyesek komoly összegeket fizetnek azért, hogy megjelenjenek egy jó
helyen a Hírkeresőn. Tényleg, mi alapján kerülnek a toplistás dobozokba
a hírek?
- Igen, egyesek fizetnek :) A toplista egy olvasottsági lista a
legolvasottabb hírek vannak benne nincs manipulálva vagy súlyozva.
-
Oké, de mi szerint kerülnek ki a dobozok? Mi a válogatási alap?
- Ha általános hírportálról van, akkor alapból az egyéb rovatba kerül
(feltéve ha van elég egyedi vagy saját híre, és nem csak a szokásos
hírügynökségi anyagokat közli). Ha "szakportálról" van szó, akkor
bekerül a témához tartozó aloldalra (pl. ha IT-hírei vannak, akkor megy
a számtech rovatba.)
- Még valamiről mindenképpen érdemes lenne beszélni. Nekem kicsit úgy
tűnik, mintha a Hírkereső megváltoztatta volna a magyar hírportalok
szerkesztési szokásait. Mintha egyre inkább arra törekednének, hogy
bekerüljenek a top-híreitek közé. Ennek pedig egyre mereszebb
címadásokkal próbálnak megfelelni. Ti érzékelitek ezt?
- Igen, de ez nem csak miattunk van. (Talán annyi igaz, hogy velünk
kezdődött). A hírcímek nem kizárólag nálunk jelennek. Megjelennek magán
a szájton belül, megjelennek más hírgyűjtő oldalakon, partneroldalakon.
A bulvárosodás az egész médiában (print+online+tévé) megfigyelhető
világjelenség. Miért lenne kivétel ezalól a címadás?
- Lehetett hallani pletykákat arról, hogy nagyobb médiavállalatok
érdeklődnek a Hírkereső iránt. Eladnád a "fejőstehenet"?
- Melyek ezek a médiavállalatok?? Mit hallottál?
- Az legyen az én titkom.
- Eddig csak komolytalan ajánlatokkal találkoztam... Megfelelő ajánlat
esetén természetesen eladó, de csak részben. Száz százalékos eladáson
elgondolkoznék, de ahhoz tényleg sokat kellene ajánlani...
- Ha sokat kérsz a Hírkeresőért, akkor ez egyben azt is jelenti, hogy
bízol benne: még egy szép fejlődési ív vár a projektre. Hova lehet még
fejleszteni a portált? Még több hírdoboz, még több hirdetési zóna,
aloldalak?
- Persze, hogy bízom benne. A gyermekem :) A nyitóra már nem nagyon
akarok több szájtot kirakni. Ennél több hirdetés nem lesz (felső
banner, 1-2 dobozbanner + kiemelt hírek). Amiben van még lehetőség:
sokkal több alkategória, az alkategóriákban pedig több doboz;
testreszabhatóság (ez már induló projekt, hírolvasó.hu lesz a neve);
nemzetközi terjeszkedés és persze tovább szeretném növelni az olvasók
számát.
Idáig a beszélgetés. A Hírkereső-jelenségről persze a
hírportáloknak is van véleményük. Persze, hogy őket is megkerestük.
Amint összejönnek a válaszok, csokorba szedjük és ideégetjük.
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!