friss a hírbehozó blogon

Nincs megjeleníthető elem




A Hírkereső-csapda 1.

2005.10.30. 18:09 hírbehozó

Miután beszélgettünk a Hírkereső vezetőjével, megkerestük az érintetteket is, a magyar hírportálok vezetőit. Az apropót az adta, hogy megérzésünk szerint sok szájt rájátszik a címadásnál arra, hogy bekerüljön a hírgyűjtő szájtok top hírei közé, ezzel generálva magának nagyobb olvasottságot. (Lásd: Hírkereső "top 4 órába" bekerült címek.)

Az Index főszerkesztője, Uj Péter azt mondta, őket egyáltalán nem befolyásolja a címadásnál, hogy híreik kikerülnek a hírgyűjtő szájtokra. "Sőt, én nagyon nem szeretnék kinn lenni a Hírkeresőn. És nagyon erősen tiltakozom az olyan üzleti modell ellen, amely kizárólag mások tartalmára épül.

Ennek érdekében többször is próbáltam ágazatilag összefogni több naggyal, ti., hogy mindannyian tiltsuk a Hírkeresőnek az anyagaink szemlézését, és helyette támogatni az olyan kezdeményezést - legyen az akár a mi konkurensünkké -, amely valamennyit, legalább jelképes összeget visszacsorgat azoknak, akik a tartalmat valóban előállítják (tehát elismeri azok értékét)."

Uj Péter ugyanakkor hozzátette, hogy "végül sosem vettük erre a fáradtságot, ugyanis a Hírkereső minden nagynak gyakorlatilag észrevehetetlenül kicsi, és nem okoz valódi bevételkiesést, és nem is indukál számottevő forgalmat. (Már csak emiatt sem befolyásolja a címadást.)"

"Nota bene, én szívesen adom a tartalmamat mindenkinek, aki kéri, és akinek nincs pénze esetleg kifizteni, illetve nem akar belőle pénzt keresni. De ha egy vállalkozás direkte az én tartalmamból akar pénzt keresni, az talán joggal idegesít. (Ráadásul egy sor más jogot megsért, pl. azoknak a tartalomszolgáltatóknak - MTI! - a jogait, amelyektől én vásárolok, de nincs jogom továbbadni az anyagaikat.)"

Persze a fentiekben felmerülő probléma igen messzire vezethet: vajon lopás-e a linkelés, úgy általában? Ha az Index megírja a Cnet vagy a CNN egyik online hírét, azután kellene-e fizetnie? Vagy ez még szemlézés? A Homár nagyrészt gadget-blogokból gyűjti infóit. A példák számosak, és nem is biztos, hogy egyenlőségjel tehető közéjük. Annyi bizonyos, hogy a határvonalak nem élesek, így nyílt a terep a vitára.

Weyer Balázs, az origo vezetője szintén azt válaszolta kérdésünkre, hogy egyáltalán nem befolyásolja őket a címadásban, hogy gyűjtőszájtokon is kint vannak. A háttérbeszélgetésekből ugyanakkor kiderült, hogy a nagyokat valószínűleg tényleg nem érintik ezek a "secondhand" portálok, hiszen a sok százezres, milliós oldalletöltéshez maximum néhány tízezret tud hozzátenni, ha mondjuk egy hírük bekerül a Hírkereső top hírei közé.

A helyzet sokkal bonyolultabb, ha a kisebb hírportálokat nézzük. Náluk már nem volt olyan heves az ellenállás a gyűjtőszájtokkal kapcsolatban...

komment Címkék: exkluzív fícsör

Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!
Creative Commons License
süti beállítások módosítása