Miután
beszélgettünk a Hírkereső vezetőjével,
megkerestük az érintetteket is,
a magyar hírportálok vezetőit. Az apropót az adta, hogy megérzésünk
szerint sok szájt rájátszik a címadásnál arra, hogy bekerüljön a
hírgyűjtő szájtok top hírei közé, ezzel generálva magának nagyobb
olvasottságot. (Lásd: Hírkereső "top 4 órába" bekerült címek.)
Az Index főszerkesztője, Uj Péter azt
mondta, őket egyáltalán nem befolyásolja a címadásnál, hogy híreik
kikerülnek a hírgyűjtő szájtokra. "Sőt, én nagyon nem szeretnék kinn
lenni a Hírkeresőn. És nagyon erősen tiltakozom az olyan üzleti modell
ellen, amely kizárólag mások tartalmára épül.
Ennek érdekében többször is próbáltam ágazatilag összefogni több
naggyal, ti., hogy mindannyian tiltsuk a Hírkeresőnek az anyagaink
szemlézését, és helyette támogatni az olyan kezdeményezést - legyen az
akár a mi konkurensünkké -, amely valamennyit, legalább jelképes
összeget visszacsorgat azoknak, akik a tartalmat valóban előállítják
(tehát elismeri azok értékét)."
Uj Péter ugyanakkor hozzátette, hogy "végül sosem vettük erre a
fáradtságot, ugyanis a Hírkereső minden nagynak gyakorlatilag
észrevehetetlenül kicsi, és nem okoz valódi bevételkiesést, és nem is
indukál számottevő forgalmat. (Már csak emiatt sem befolyásolja a
címadást.)"
"Nota bene, én szívesen adom a tartalmamat mindenkinek, aki kéri, és
akinek nincs pénze esetleg kifizteni, illetve nem akar belőle pénzt
keresni. De ha egy vállalkozás direkte az én tartalmamból akar pénzt
keresni, az talán joggal idegesít. (Ráadásul egy sor más jogot megsért,
pl. azoknak a tartalomszolgáltatóknak - MTI! - a jogait, amelyektől én
vásárolok, de nincs jogom továbbadni az anyagaikat.)"
Persze a fentiekben felmerülő probléma igen messzire vezethet:
vajon lopás-e a linkelés, úgy általában? Ha az Index megírja a Cnet
vagy a CNN egyik online hírét, azután kellene-e fizetnie? Vagy ez még
szemlézés? A Homár nagyrészt gadget-blogokból gyűjti infóit. A példák
számosak, és nem is biztos, hogy egyenlőségjel tehető közéjük. Annyi
bizonyos, hogy a határvonalak nem élesek, így nyílt a terep a vitára.
Weyer Balázs, az origo vezetője szintén azt válaszolta kérdésünkre,
hogy egyáltalán nem befolyásolja őket a címadásban, hogy
gyűjtőszájtokon is kint vannak. A háttérbeszélgetésekből ugyanakkor
kiderült, hogy a nagyokat valószínűleg tényleg nem érintik ezek a
"secondhand" portálok, hiszen a sok százezres, milliós oldalletöltéshez
maximum néhány tízezret tud hozzátenni, ha mondjuk egy hírük bekerül a
Hírkereső top hírei közé.
A helyzet sokkal bonyolultabb, ha a kisebb hírportálokat nézzük. Náluk
már nem volt olyan heves az ellenállás a gyűjtőszájtokkal
kapcsolatban...
Ezt a művet Creative Commons 2.5 Magyarország Licenc alatt tették közzé. Hivatkozz! Ne add el! Így add tovább!